Gaslekkage: Bij het vermoeden van een gaslekkage, sluit onmiddellijk de gaskraan af als je dit veilig kunt doen. Laat dan de ramen en deuren open om te ventileren en verlaat het gebouw. Vermijd het gebruik van elektrische apparatuur of open vlammen. Bel bij grote lekkage direct de hulpdiensten of een erkende gasleverancier.
Waterlekkage: Bij een waterlekkage is het belangrijk om de waterafsluiter te vinden en deze dicht te draaien om verdere waterschade te voorkomen. In oudere huizen vind je de watermeter afsluiter vaak onder de deurmat of vlakbij de meterkast.
Controleer de thermostaat: Zorg ervoor dat de thermostaat goed is ingesteld en niet per ongeluk op een te lage temperatuur staat.
Bekijk de meldingen: Veel moderne cv-ketels hebben een display waarop foutcodes of waarschuwingslichten verschijnen. Controleer deze om meer te leren over de aard van de storing en geef deze code aan ons door.
Controleer de groepsschakelaar: Kijk of de stroomvoorziening naar de ketel in orde is. Schakel de zekering uit en weer in, of controleer of de stekker goed is aangesloten.
Inspecteer de druk: Controleer de waterdruk op de manometer van de cv-ketel. De druk moet meestal tussen 1,5 en 2 bar liggen. Als deze te laag is, kan het nodig zijn om water bij te vullen.
Vul de ketel bij: Als de druk te laag is, vul dan voorzichtig water bij volgens de instructies in de handleiding van de ketel. of zie kopje (hoe vul ik mijn cv installatie bij)
Ventileer de radiatoren: Als sommige radiatoren niet warm worden, kan er lucht in het systeem zitten. Ontlucht de radiatoren om de lucht te verwijderen.
Neem contact op met ons: Als de bovenstaande stappen het probleem niet oplossen, neem dan contact op met ons. Probeer zelf geen complexe reparaties uit te voeren, omdat dit gevaarlijk kan zijn.
klik hier voor een korte video.
Let op dat de thermostaat knop in de juiste positie staat.
zo is de 1 tot 5 op de knop voor de verwarming. deze is instelbaar van 5 tot 28 graden. staat uw warmtepomp op koelen en wilt u boven de radiatoren ook gebruiken voor het koelen draai dan de knop op de K en zet die radiator op koelen door de ledjes op de blauwen stand te zetten
Voordat je begint met het bijvullen van je cv-ketel/warmtepomp, is het belangrijk om de waterdruk te controleren. Dit lees je af van het digitale display of de waterdrukmeter die je onder de ketel vindt, bij Intergas druk je 1x op de aan/uit knop om de druk af te lezen.(vergeet niet naar het vullen de ketel waar aan te zetten) Zie je dat de druk onder de 1,3 bar ligt? Dan is het tijd om je cv bij te vullen.
Zet je thermostaat zo laag mogelijk en wacht tot je cv-ketel is uitgeschakeld en is afgekoeld. Het afkoelen van je cv-ketel duurt ongeveer 20 minuten.
Om de CV bij te vullen, gebruik je de vulkraan. Daarom is er altijd een waterkraan naast de ketel/warmtepomp aanwezig voor de watertoevoer.
Zit er een beschermkap op de vulkraan? Draai die dan eerst los.
Sluit de vulslang aan op de koudwaterkraan. Plaats een emmer onder het uiteinde van de slang en draai de kraan open. Laat het water de slang vullen totdat deze helemaal gevuld is. Op deze manier zorg je ervoor dat er bijna geen lucht in de slang achterblijft, waardoor er ook bijna geen lucht in het cv-installatie kan komen. Sluit vervolgens de waterkraan.
Maak een knik aan het uiteinde van de vulslang om het water in de slang te houden. Zoek nu de vulkraan, die zich vaak bij de cv-ketel/warmtepomp bevindt. Bevestig de vulslang stevig aan de vulkraan van de cv-installatie.
Nu ga je de verwarmingsketel/warmtepomp bijvullen. Eerst draai je de waterkraan open en pas daarna de vulkraan van de cv-installatie.
Wanneer de druk bijna 2.0 bar is, draai je eerst de vulkraan dicht en vervolgens de waterkraan. Ontkoppel daarna de vulslang van de vulkraan en koppel de vulslang ook los van de waterkraan. Het water dat nog in de slang zit, laat je in de emmer lopen.
Draai de beschermkap weer op de vulkraan.
Als uw Henco thermostaat niet meer reageert is het waarschijnlijk dat de batterij aan vervanging toe is. dit zijn 2x AAA batterijen. de vervangt u door de thermostaat vanaf boven naar uw toe te trekken. Met een beetje kracht komt deze dan los van het frame waar die ingeklikt zit. Om vervolgens op de naregel balk te kijken bij de verdeler zult u zien dat de lampjes knipperen. als de batterij vervangen is zal het lampje gaan branden bij warmte vraag en zal op de naregel motor het blauwe rantje te zien zijn.